Met de trein - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Wilma en Louis - WaarBenJij.nu Met de trein - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Wilma en Louis - WaarBenJij.nu

Met de trein

Door: WilloIndonesia

Blijf op de hoogte en volg Wilma en Louis

16 September 2011 | Indonesië, Yogyakarta

16 september

Vanmorgen worden we om half 7 naar het station gebracht. Om 07.00 uur vertrekt onze trein naar Yogyakarta, waar we rond 14.00 uur zullen arriveren. We hebben gereserveerde zitplaatsen en worden door de stationsbediende naar onze wagon gebracht. Het kleine beetje bagage dat we bij ons hebben (de grote koffers worden immers door Tatang met de auto gebracht) wordt keurig door hen op de schouders genomen, de trein in gebracht en in het bagagenet gelegd. Wij zelf moeten maar zien hoe we in de trein komen; de opstap is zo waanzinnig hoog dat je bijna acrobaat moet zijn om fatsoenlijk in de trein te komen. Gelukkig is er een vriendelijke Indonesische dame in de trein, die Wilma naar binnen trekt.

De wagon is voorzien van airco, wat betekent dat gedurende de reis je tenen er bijna afvriezen, zó koud. Maar gelukkig hebben we wat fleece bij ons.

Onderweg zien we weer de mooiste landschappen aan ons voorbij trekken, schitterende rijstvelden, pittoreske dorpjes en heel veel armoede. Mensen wonen hier vlak langs de spoorlijn; als ze hun hand uitsteken, kunnen ze als het ware de trein aanraken. En .. wonen, dat is naar onze begrippen iets te optimistisch geformuleerd. Bamboe muurtjes met een dak van golfplaat. En heel veel kleine kinderen. Geboortebeperking? Nooit van gehoord (en mag niet van de imam).

We drinken koffie voor nog geen EUR 0,60 per persoon.
De trein stopt onderweg bij 6 stations, waar de reizigers direct belaagd worden door vrouwen, mannen en kinderen die van alles en nog wat verkopen, van koffie (kopi) tot tahu, van ‘vers’ fruit tot landkaarten van Bali en Java. Deze laatste wordt heftig tegen de ruit aan geduwd, in de hoop dat wij het willen kopen. Het enige dat Louis doet is een foto maken van zijn ogen.

Tegen 14.15 uur zijn we op station Yogyakarta waar Tatang al wacht op ons. We zijn bijna blij om elkaar weer te zien, grappig. Buiten is het enorm heet, een deken valt over ons heen. Wel aangenaam na die koude trein. We worden naar ons hotel gebracht, waar we 4 nachten blijven.
En wat voor hotel! Prachtig, chique, heel Javaans met koloniale accenten. Hier houden we het wel een paar dagen uit. Ook heerlijk om enigszins te relaxen na al dat gereis van de afgelopen dagen.

Vanavond gaan we naar een dansvoorstelling, de Ramayana, een groots epos uit India, dat verhaalt over prins Rama, zijn broer Lakshmana en zijn vrouw Sita. Diegenen van jullie die ons uitgewerkte reisschema hebben, kunnen hierin wat meer informatie over deze dansvoorstelling lezen. Hieraan voorafgaand gaan we een hapje eten. We verheugen ons erg op deze voorstelling.

Morgen willen we een beetje uitslapen
en daarna misschien wel naar de Borobudur….

• 16 September 2011 - 09:54

SG:

Tjeetje, ik zie het al helemaal voor me; de trein die al vertrekt en Wilma die half bungelend door een vriendelijk dame naar binnen wordt getrokken. Net een slap-stick film. Brother Louis had natuurlijk niets in de gaten en zat al te genieten van z'n 1e biertje in de trein. Of toch niet?
    Enfin, jullie genieten van al het moois maar zien toch ook hoe anders het kan zijn. Groetjes

• 16 September 2011 - 13:02

Meta:

Ja het verschil tussen arm en rijk(hotel) zijn wel erg groot hé.
    Een boeiende reis en verslag en leuk
    om te lezen. Ga vanmiddag weer even naar jullie huis. Ik geniet ook want heb na vorig jaar geen, nu weer moeder egel en 4? kleintjes in de kruik en tuin.
    Gelukkig vind ik dat ook erg leuk.
    Ze krijgen poezen voedsel en doen het daar goed op.
    Geniet van een paar dagen zonder teveel reizen.